1. Dress code – historia, rola i znaczenie ubioru

1.9. Kolor a wizerunek biznesowy

Jak zauważyła Pang Li Kin- doświadczona specjalistka do spraw wizerunku: „Kolory działają w magiczny sposób. Bez jednego słowa wywołują uczucia, emocje i zamiary. Poza tym odzwierciedlają stanowisko, status i władzę. Ułatwiają skupianie uwagi bądź powodują jej rozproszenie. Z ich pomocą można wywoływać dowolny wpływ.”

Należy jednak pamiętać, że różne kultury, społeczeństwa i style życia posiadają własne słowniki symboliki kolorów i znaczenie barw  (omawiamy je w artykule „Historia kolorów”)

Wybór odpowiednich kolorów jest świadectwem profesjonalizmu, potrafi podkreślić największe atuty i zatuszować niedoskonałości. Śmiało można więc stwierdzić, że umiejętność kolorystycznego komponowania stroju służbowego to jeden z kluczy do biznesowego sukcesu, dlatego warto w tej właśnie dziedzinie osiągnąć najwyższy stopień zaawansowania.

Najważniejszymi zasadami, jakimi powinniśmy kierować się podczas doboru kolorów naszego stroju służbowego są: stosowanie barw stonowanych, łączenie ze sobą maksymalnie trzech kolorów oraz umiejętne ich stopniowanie. Przyjęło się bowiem, że najciemniejszym elementem garderoby powinny być w przypadku Pań- kostiumy, w przypadku Panów- garnitury, elementem najjaśniejszym-koszule, a dodatki, takie jak apaszki i krawaty najlepiej prezentują się w barwach pośrednich. Przestrzeganie powyższych reguł to podstawa  w procesie budowania profesjonalnego, budzącego zaufanie wizerunku biznesowego.

W tym miejscu warto więc przejść do szczegółów i precyzyjnie omówić znaczenie najważniejszych kolorów w świecie biznesu. Zacznijmy od ponadczasowego duetu, czyli czerni i bieli.

Czerń zarezerwowana jest wyłącznie na wyjątkowe okazje, biznesowe kolacje oraz bankiety. Przyjęło się, że w biznesowym dress codzie powinno się  zakładać czarne stroje  wyłącznie po godzinie 18.00. Czerń to barwa zawsze modna, będąca synonimem ponadczasowej elegancji. Od lat 20.XX wieku, między innymi dzięki Coco Chanel i zaprojektowanej przez nią słynnej „małej czarnej”, triumfuje na wielkich galach i podczas najważniejszych uroczystości. Z bielą tworzy kontrastujący duet, najdoskonalszy z możliwych. Nic więc dziwnego, że właśnie to zestawienie kolorów obwiązuje w strojach white i black tie, łączących czarne fraki i smokingi ze śnieżnobiałymi koszulami, stając się tym samym synonimem największej elegancji.

Biel dobrze komponuje się także z innymi kolorami, tworząc nastrój spokoju i harmonii.  Jednak w codziennym stroju biznesowym pojawiać się powinna wyłącznie na damskich bluzkach. Białe męskie koszule lepiej zostawić na wyjątkowe okazje. Zdania w tym zakresie są wsród fachowców podzielone, jesteśmy jednak przekonane,że zestawienie z białą koszulą w przypadku panów winno być zarezerwowane na  specjalne okoliczności.

Szary, który powstał ze zmieszania bieli i czerni, współcześnie jest jednym z kolorów najczęściej stosowanych w biznesowym dress codzie. Swoją skromnością budzi bowiem wielki szacunek. Nazywany kolorem-tłem, pozbawiony emocji i sugerujący neutralność stanowi wyraz opanowania oraz najwyższych kompetencji. W swoich ciemnych odcieniach doskonale sprawdza się jako kolor służbowych kostiumów i garniturów, a ocieplony błękitem tworzy odcień gołębi, idealny dla męskich koszul.

Granat z kolei to symbol konkretu i energiczności. Wzbudza szacunek, respekt i zaufanie. Potrafi uspokoić rozmówcę i przekonać go do obiektywizmu. Garnitury i kostiumy w kolorze granatu stanowią także świadectwo autorytetu. To jeden z najważniejszych kolorów biznesowych.Ciemny odcień granatu znakomicie sprawdzi się w strojach uroczystych, jaśniejszy jest najbezpieczniejszym kolorem biznesowych garniturów i kostiumów kojarzonych zwłaszcza z branżami o bardzo sformalizowanym dresskodzie takimi  jak świat dyplomacji, finansów i ubiezpieczeń oraz prawniczym.

Niebieski to kolor konserwatywny, będący wyrazem lojalności, budzący zaufanie. Cała paleta jego odcieni ma niezwykle kojące właściwości. W biznesowym dresskodzie występuje na koszulach w  niezliczonej  tonacji błękitów, które doskonale sprawdzają się w biurowej codzienności.

Beż natomiast jest kolorem niezwykle twarzowym, posiadającym właściwości odmładzające. Zdaniem Coco Chanel kobiety, które go noszą nie są nigdy w złym nastroju. Zestawiony  z grantem daje wyraz wyrafinowanej elegancji. Budzi zaufanie i potrafi zjednać sobie ludzi. Zdecydowanie lepiej prezentuje się jednak w damskiej garderobie służbowej. Na męskie garnitury w odcieniach beżu nie ma bowiem miejsca w męskim dresskodzie.

Pastele są wyrazem delikatności i finezji. W dresskodzie najlepiej prezentują się na bluzkach  i koszulach.

Kolory jaskrawe, czyli czerwony, żółty, zielony, fioletowy i pomarańczowyniewątpliwie przyciągają wzrok. Każdy, komu zależy na zwróceniu na siebie uwagi, przy zachowaniu rzeczywistych proporcji własnej sylwetki,  może pozwolić sobie  ewentualnie na intensywnie kolorowe dodatki, takie jak krawat, apaszka, czy broszka ale w  miarę stonowane a nie bardzo jaskrawe. Z barwami jaskrawymi trzeba jednak bardzo uważać, w zbyt dużej ilości nie tylko mogą rozpraszać rozmówcę, ale także mogą wywołać u niego agresję.  W biznesowej etykiecie nie ma miejsca na stroje w barwach jaskrawych.

Biura i sale konferencyjne, czyli miejsca narodzin stresu nie lubią strojów w bladych kolorach, podkreślających zmęczenie. We wszelkiego rodzaju stresujących okolicznościach najlepiej więc łączyć stroje w ciemnych kolorach z dodatkami w odcieniach cieplejszych.

Na koniec rozważań o biznesowej symbolice kolorów warto wspomnieć jeszcze o tym, że samo jej ścisłe przestrzeganie nie stanowi stuprocentowej gwarancji sukcesu. Każdy człowiek ma bowiem swój własny typ urody, który z jednymi kolorami harmonizuje doskonale, z innymi natomiast nie komponuje się zupełnie. W odnalezieniu przysłowiowego złotego środka, czyli odcieni spełniających zasady biznesowej etykiety i dostosowanych zarazem do naszej urody i osobowości, nieocenione będą porady ekspertów, zajmujących się indywidualną analizą kolorów.

Powszechnie uważa się, że istnieją 4 podstawowe typy kolorystyczne w zależności od koloru włosów, oczu, ust i barwy cery. Maja one swoje nazwy  związane z porami roku- zima i lato jako typy zimne oraz wiosna i jesień jako typy ciepłe. W praktyce jednak czyste typy kolorystyczne występują rzadziej niż mieszane a ponadto sztucznie koloryzowane włosy czy rodzaj stosowanego podkładu i pudru często wprowadzają zamieszanie do tego podziału. Warto jednak poświęcić uwagę na indywidualną analizę kolorystyczną , bo pozwoli to uniknąć wielu błędów w zakupie garderoby. W przypadku panów częściej różnicuje sie typy urody używając okreslenia “typ kontrastowy” lub “głęboki”  oraz  jasny. W przypadku  typu kontrastowego to ciemne włosy i ciemne oczy zaś jasnego to niebieskie, lub zielone oczy i jasne włosy.

Polecane lektury:

Pang Li Kin, Profesjonalny wizerunek;

Jerzy Turbasa, …ubierając kobietę sukcesu…;

Marta Leśniak

Marta Leśniak

- z wykształcenia historyk sztuki. Miłośniczka mody - zjawiska, które interesuje ją nie tylko w aspekcie historii i sztuki ale także w wymiarze praktycznym,- laureatka wszystkich szkolnych konkursów literackich- pisze i publikuje także artykuły i artykuliki dla Coffee News- planuje doktorat z historii mody