1. Dress code – historia, rola i znaczenie ubioru
1.10. Panie – wbrew biznesowej elegancji
Podstawowa zasada przy kreowaniu kobiecego wizerunku biznesowego to umiar i zdecydowane rozdzielenie wizerunku zawodowego i osobistego. Im mniej informacji o naszej sferze prywatnej w stroju służbowym tym lepiej. Zadaniem bowiem właściwego wizerunku jest nie tyle podkreślenie naszej kobiecości, upodobań, gustów i wdzięków, co przekazanie czytelnego, niczym nie zakłóconego, komunikatu o naszych kompetencjach zawodowych, profesjonalizmie, wiarygodności i spójności z rolą jaką pełnimy, czyli tożsamością zawodową. Oddzielenie strefy prywatnej i zawodowej jest podstawowym założeniem biznesowej etykiety.
Poniżej lista 7 grzechów głównych
1. Odkryte ramiona, zbyt obcisłe stroje, głębokie dekolty
Strój do pracy, mocno podkreślający kobiece wdzięki, wpływa negatywnie na komunikację i wizerunek reprezentowanej firmy, czy instytucji. Może też poważnie zakłócić negocjacje.
Zdaniem ekspertów, podczas procesu budowy damskiego wizerunku biznesowego, obowiązuje zasada, że „im więcej się pokaże, tym mniej jest się ważnym”. Z tego właśnie powodu, panie, dążące do tego, by postrzegano je jako profesjonalistki i ceniono wyłącznie ze względu na merytoryczną pracę, muszą zrezygnować ze strojów eksponujących dekolt, ramiona, czy nogi.Równie ważną kwestią jest umiejętność dobierania właściwego rozmiaru odzieży służbowej. Zbyt obcisłe stroje z profesjonalnym wizerunkiem biznesowym nie mają nic wspólnego.
2. Spódnice i spodnie w wersji MINI
Precyzyjnie regulowana przez zasady dress code jest również długość spodni, spódnic oraz sukienek, będących elementem właściwie skomponowanego stroju służbowego. Etykieta biznesowa nie uznaje długości mini. Zakładane do pracy spódnice oraz sukienki w wariancie najkrótszym powinny kończyć się na wysokości trzech palców powyżej kolan, w wariancie najdłuższym – w połowie łydki. Niewskazane są również spódnice sięgające kostek, które zdecydowanie lepiej niż w biurze, odnajdą się w roli kreacji wieczorowych.
Panie nie mogą także pozwolić sobie na noszenie spodni, eksponujących łydki, szorty zaś są absolutnie wykluczone. Dopuszczalne są modne już od kilku sezonów spodnie-cygaretki o długości 7/8 , lub tuż przed kostkę.
3. Przezroczyste lub błyszczące tkaniny, falbany i koronki
Jedną z ważniejszych zasad, jakimi kieruje się służbowy dress code jest minimalizm. Klasyczne, proste fasony, wysokiej jakości tkaniny i stonowane dodatki to kanony biznesowego wizerunku. Z tego właśnie powodu, nie wolno zapominać, że strój do pracy, skomponowany z elementów mieniących się kolorami, pełen błyszczących faktur i wszelkiego rodzaju ozdobników jest niewskazany.
W definicji odzieży służbowej nie mieszczą się ubrania uszyte z przezroczystych lub połyskliwych tkanin, dopuszczalnych wyłącznie w bardziej wieczorowych stylizacjach. Warto także zrezygnować z koronek, falban, czy rozbudowanych aplikacji, które mogą dekoncentrować kontrahentów w tym samym stopniu, co głęboki dekolt, czy za krótka spódnica.
4. Jaskrawe kolory, krzykliwe desenie
Lord Beau Brummel, żyjący w Wielkiej Brytanii przełomu XVIII i XIX wieku, arbiter elegancji powiedział: „ Orły są szare, a papugi pstrokate”. Liczne badania dotyczące psychologii kolorów dowiodły, że odcienie bieli, szarości, granatu i czerni, budzą zaufanie i wydają się być zdecydowanie bardziej profesjonalne niż, sygnalizujące niebezpieczeństwo, wywołujące niepokój i przyciągające uwagę jaskrawe czerwienie, pomarańcze i żółcie. Dress code oparty jest na stonowanej palecie barw. Równie radykalną postawę, biznesowa etykieta prezentuje wobec krzykliwych deseni. Choć zestawienia kontrastujących tkanin o różnych fakturach i wzorach czy stroje uszyte z materiałów, inspirowanych lamparcimi cętkami czy pasami zebry, często pojawiają się na modowych wybiegach, to w służbowej garderobie nie ma na nie miejsca.
5. Nieodpowiednie buty, wzorzyste lub kolorowe rajstopy, gołe nogi
Obuwiem najbardziej odpowiednim do stroju służbowego są eleganckie, proste, zakryte pantofle, na stabilnym obcasie o wysokości około 7 cm. Buty na kilkunasto centymetrowej szpilce, wysokie platformy, czy sięgające za kolano kozaki nie pomogą w budowie profesjonalnego, biznesowego wizerunku. Odkrywające palce buty typu peep toe, są coraz częściej dopuszczalne tak jak i buty z zakrytymi palcami i paskiem na pięty.
Kodeks biznesowej etykiety precyzyjnie określa również reguły dotyczące noszenia odpowiednich rajstop. Według tych reguł, bez względu na porę roku, kobieca stopa musi być zakryta. Rajstopy, stanowiące całoroczny element służbowej garderoby powinny być cienkie, półprzezroczyste i w naturalnym kolorze. Rajstopy kryjące, te w intensywnych barwach, z nadrukami lub wzorami, oraz tzw. kabaretki są niedopuszczalne.
6. Makijaż, fryzura, biżuteria o charakterze wyraźnie wieczorowym
Biznesowy dress code nie akceptuje również widowiskowych dekoracji na paznokciach. Zadbane dłonie i nierzucający się w oczy manicure – to konieczność, ale na intensywne kolory lakierów, czy wszelkiego rodzaju wzorki, ornamenty i błyszczące detale przyklejone do paznokci-w służbowym wizerunku zdecydowanie nie ma miejsca.
Równie nieprofesjonalnie wyglądają fryzury ułożone z długich, rozpuszczonych włosów oraz misterne koki, udekorowane błyszczącymi spinkami lub kokardami. Kolor włosów powinien sprawiać wrażenie jak najbardziej naturalnego. Nie można pozwolić sobie także na ekstrawagancje w postaci wszelkiego rodzaju fryzur typu irokez, awangardowych asymetrii, czy mniej lub bardziej zamierzonych odrostów.
Biżuterię należy dobierać według zasady im mniej tym lepiej. Dopuszczalne są obrączka plus jeden pierścionek na ręce. Spektakularne naszyjniki czy zestaw bransoletek, brzęczących donośnie podczas każdego ruchu nadgarstka, lepiej zostawić na inne okazje. W uszach małe kolczyki typu sztyft, na szyi delikatny łańcuszek z małą przywieszką.
7. Duże logotypy znanych marek na ubraniach i dodatkach
Nie należy prezentować ubrań i dodatków z dużym, przykuwającym uwagę logotypem znanej modowej marki, kolorowymi nadrukami, czy wzorami. Koszulki bawełniane tzw. T-shirty mogą być wyłącznie gładkie, jednobarwne ale nie mogą być noszone samodzielnie a tylko jako top pod żakiet. Nie mogą też być zbyt obcisłe i wydekoltowane. Znacznie elegantsze są gładkie, proste topy z wiskozy z lycrą.