2. Ekologia vs moda- sustainable fashion
2.8. Sustainable fashion -zrównoważona moda- modny trend
Dzisiejszy wpis poświęcam kolejnej nowince w dziedzinie tzw. sustainable fashion- zrównoważonej modzie czyli modzie kreowanej z poszanowaniem środowiska. Obecnie to gorący temat, choć ciągle niestety postrzegany raczej jako ciekawostka na rynek niszowy.
Na Berlin Fashion Week wielkim zainteresowaniem cieszył się pokaz młodej projektantki, Mayy Saliba, która zaprezentowała kolekcję z całkowicie ekologicznego, naturalnego włókna, wyprodukowanego z liści pozostałych po zbiorze ananasów- PINATEX, którego producentem jest firma Ananas Anam. Mayya Salib ukończyła projektowanie na berlińskim ESMOD specjalizując się właśnie w dziedzinie zrównoważonej mody. Jej działania zmierzają do przekonania projektantów do stosowania tzw. circular economy, które można scharakteryzować 3 słowami: reduce, reuse, recycle. We wszystkich działaniach z zakresu tzw. sustainable fashion chodzi o to by bardzo szybko reagujący na potrzeby rynku przemysł odzieżowy działał w jak największej harmonii z etyką ekologiczną a konsumenci działali także z ekologiczną świadomością i odpowiedzialnością. Mayya Saliba jest autorką projektu „Sustainability and other stories” a jej zaangażowanie i determinacja w realizacji projektu zostało nie tylko dostrzeżone ale i nagrodzone np. przez H&M specjalna nagrodą Mentorship Award przez managera do spraw zrównoważonego rozwoju. http://www.ananas-anam.com/mayya-saliba-created-first-garments-made-pinatex/ Czym dokładnie jest Pinatex? Pinatex jest tkaniną, która jest produkowana z odpadów powstających w czasie uprawy ananasa, czyli z włókien jego długich liści. To szczególna zaleta, bo nie potrzeba do tego ani dodatkowej powierzchni upraw, ani zużycia wody, dodatkowych nawozów czy pestycydów. To nie wszystko przy procesie odzyskiwania ( odkorowywania ) włókien z liści powstaje bio masa, która ma zastosowanie jako naturalny nawóz stosowany na plantacjach na Filipinach, gdzie cały proces ma miejsce. Pozyskane włókna są transportowane do Europy gdzie następnie są wykańczane w unikalnym procesie przemysłowym stając się wspaniałym naturalnym surowcem. Otrzymana tkanina jest w pełni oddychająca, wytrzymała, odporna na rozrywanie, lekka i elastyczna. Występuje w naturalnych kolorach beżu ale pięknie trzyma się na niej druk, jest odporna na ścieranie i utratę koloru. Uzyskała też wszystkie międzynarodowe certyfikaty zgodne ze standardami ISO w zakresie materiałów tekstylnych. Produkt marzenie, który wierzę , że będziemy spotykać w wielu wyrobach, choć pewnie długa droga przed firmą Ananas Anam, która jest właścicielem marki Pinatex. Teraz czas na właściwy marketing, choć trzeba przyznać, że dużo się wokół Pinatexu dzieje. Choćby ostatnio prezentowany był w ramach wydarzenia organizowanego przez Stowarzyszenie Surowców Naturalnych w Londynie ( The Natural Materials Association) a także na międzynarodowych Targach Hannover Messe w ramach projektu „Haut Innovation”. Koncepcję tego włókna stworzyła Hiszpanka Dr. Carmen Hijosa, projektantka, która specjalizowała się w projektowaniu i tworzeniu wyrobów skórzanych i poszukiwała ciekawych rozwiązań w zakresie skór ekologicznych. Świat dostrzegł wreszcie, że skóry naturalne często pozyskiwane są z naruszeniem praw zwierząt. Także coraz aktywniejsi są obrońcy praw zwierząt zrzeszeni w organizacji PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), którzy wzywają do bojkotu wyrobów ze skór naturalnych, które są nie tylko coraz droższe ale także coraz mniej trendy. Projektantka ma wiele osiągnięć i nagród na swoim koncie między innymi Award for Material Innovation ( 2016) przyznaną przez UK Arts Foundation , nagrodę Innovation Award ( 2015) przyznawaną przez Organizację PETA ( Vegan Fashion Label obok Stelli McCartney, Vivienne Westwood) a także była światowa finalistką Cartier Women’s Initiative Awards in 2015.
foto: etui na telefon designed by Carmen Hijosa Ten nowy ekologiczny surowiec został już z wielkim zainteresowaniem przyjęty przez świat mody a firmy takie jak Puma czy Camper przygotowały pierwsze kolekcje z Pinatex’u, które mogą używać metki „ cruelty free”
foto: etui na laptop designed by Carmen Hijosa
Foto. vegan shoes designed by NAE Bardzo cieszy fakt, że zainteresowanie ekologią w branży odzieżowej jest coraz większe. Nie są to tylko indywidualne działania, powstaje coraz więcej międzynarodowych stowarzyszeń i organizacji, których podstawowym celem jest walka o zrównoważony rozwój branży a środowisko regularnie organizuje konferencje i spotkania. Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony: http://www.ananas-anam.com/pinatex/product-range/