2. Ekologia vs moda- sustainable fashion

2.8. Sustainable fashion -zrównoważona moda- modny trend

Dzisiejszy wpis poświęcam kolejnej nowince w dziedzinie tzw. sustainable fashion- zrównoważonej modzie czyli modzie kreowanej z poszanowaniem środowiska. Obecnie to gorący temat, choć ciągle niestety postrzegany raczej jako  ciekawostka na  rynek niszowy.

Na Berlin Fashion Week wielkim zainteresowaniem  cieszył się pokaz  młodej  projektantki, Mayy Saliba, która  zaprezentowała kolekcję z całkowicie ekologicznego, naturalnego włókna, wyprodukowanego z liści pozostałych po zbiorze ananasów- PINATEX,  którego producentem jest firma  Ananas Anam.  Mayya Salib  ukończyła projektowanie na berlińskim ESMOD specjalizując się właśnie w dziedzinie zrównoważonej mody. Jej  działania  zmierzają do przekonania projektantów  do stosowania tzw. circular economy, które można scharakteryzować 3 słowami: reduce, reuse, recycle.  We wszystkich działaniach z zakresu tzw. sustainable fashion   chodzi o to by bardzo szybko reagujący na potrzeby rynku przemysł odzieżowy działał  w jak największej harmonii z  etyką ekologiczną  a konsumenci działali także z ekologiczną świadomością i odpowiedzialnością.  Mayya Saliba jest  autorką projektu  „Sustainability and other stories” a jej zaangażowanie  i determinacja w realizacji projektu  zostało  nie tylko dostrzeżone ale i nagrodzone np. przez H&M   specjalna nagrodą Mentorship Award przez managera do spraw zrównoważonego rozwoju. http://www.ananas-anam.com/mayya-saliba-created-first-garments-made-pinatex/ DSC_0279-1-11 Czym dokładnie jest Pinatex? Pinatex jest tkaniną, która jest produkowana  z odpadów powstających w czasie uprawy ananasa, czyli  z włókien jego długich liści. To szczególna zaleta, bo nie potrzeba do tego ani dodatkowej powierzchni upraw, ani zużycia wody, dodatkowych nawozów czy pestycydów. To nie wszystko przy procesie odzyskiwania ( odkorowywania ) włókien  z liści powstaje bio masa, która ma zastosowanie jako naturalny nawóz stosowany  na plantacjach na Filipinach, gdzie cały proces ma miejsce. Pozyskane włókna są transportowane do Europy gdzie następnie są wykańczane w unikalnym procesie przemysłowym stając się  wspaniałym naturalnym surowcem. Otrzymana tkanina  jest w pełni oddychająca, wytrzymała, odporna na rozrywanie, lekka i elastyczna. Występuje w naturalnych kolorach beżu ale pięknie trzyma się na niej druk, jest odporna na ścieranie i utratę koloru. Uzyskała też wszystkie międzynarodowe certyfikaty zgodne ze standardami ISO w zakresie materiałów tekstylnych. Produkt marzenie, który wierzę , że będziemy  spotykać w wielu wyrobach, choć pewnie długa droga przed firmą Ananas Anam, która jest właścicielem marki Pinatex.  Teraz czas na właściwy marketing, choć trzeba przyznać, że dużo się wokół Pinatexu dzieje. Choćby ostatnio  prezentowany  był w ramach   wydarzenia organizowanego przez Stowarzyszenie Surowców Naturalnych w Londynie ( The Natural Materials Association) a także na międzynarodowych Targach Hannover Messe w ramach projektu „Haut Innovation”. Koncepcję tego włókna stworzyła  Hiszpanka Dr. Carmen Hijosa, projektantka, która specjalizowała się w  projektowaniu i tworzeniu  wyrobów skórzanych i poszukiwała ciekawych rozwiązań  w zakresie skór ekologicznych.  Świat dostrzegł wreszcie, że  skóry naturalne często pozyskiwane  są z naruszeniem praw zwierząt. Także  coraz aktywniejsi są obrońcy praw zwierząt zrzeszeni w  organizacji PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), którzy  wzywają do bojkotu wyrobów  ze skór naturalnych, które   są nie tylko coraz droższe ale także coraz mniej trendy. Projektantka ma wiele osiągnięć  i nagród na swoim koncie między innymi Award for Material Innovation  ( 2016) przyznaną przez UK Arts Foundation , nagrodę Innovation Award ( 2015) przyznawaną przez Organizację PETA   ( Vegan Fashion Label obok Stelli McCartney, Vivienne Westwood) a także  była światowa finalistką Cartier Women’s Initiative Awards in 2015. Iphone-cover-2 foto: etui na telefon designed by Carmen Hijosa Ten nowy ekologiczny surowiec został już z wielkim zainteresowaniem przyjęty przez świat mody a firmy takie jak Puma czy Camper przygotowały pierwsze kolekcje z Pinatex’u,  które mogą używać metki „ cruelty free” DSC_0462_Fotor foto: etui na laptop designed by Carmen Hijosa Basic_2560px-3Basic_2560px-1 Foto. vegan shoes  designed by NAE Bardzo cieszy fakt, że zainteresowanie ekologią w branży odzieżowej jest coraz większe. Nie są to tylko indywidualne działania, powstaje coraz więcej  międzynarodowych stowarzyszeń i organizacji, których podstawowym celem jest walka o zrównoważony rozwój branży a środowisko regularnie organizuje konferencje i spotkania. Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony: http://www.ananas-anam.com/pinatex/product-range/  

Katarzyna Aleksandra Danowska

Katarzyna Aleksandra Danowska

- ekspert w zakresie opracowania i wdrażania dresscode’u biznesowego,- doświadczona i wielokrotnie nagradzana projektantka, m.in. "Projektant Roku", "Doskonałość Mody",- duże doświadczenie rynkowe w realizacji projektów strojów służbowych dla takich klientów, jak m.in.: mBank, PZU, Energa, PGE, PGNiG, Enter Air , Neckermann i wielu innych,- na koncie ma liczne szkolenia z zakresu wizerunku biznesowego- miłośniczka i propagatorka idei slow-fashion,- autorka fanpage’u www.facebook.pl/dresscodepl